نکاتی که در زمان انتخاب بهترین سنگ راه پله باید به آن توجه کنید

مقدمه

امروزه بسیاری از طراحان و معماران از انواع سنگ های طبیعی و مصنوعی در راه پله ی ساختمان ها استفاده می کنند. با انتخاب صحیح سنگ های ساختمانی، می توانید جلوه تازه تری به فضای ساختمان های خود ببخشید. امروزه دغدغه بسیاری از افراد انتخاب سنگی مناسب برای راه پله ساختمان ها است، به طوری که در گذر زمان رنگ آن تغییر چندانی نکند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از قیمت های به روز انواع سنگ های ساختمانی می توانید به فروشگاه سنگ اصفهان مراجعه کنید. در این مقاله درباره انواع سنگ راه پله و موارد مهمی که در زمان انتخاب آن ها باید بدانید، توضیح داده شده است.

توجه به نوع کاربری ساختمان برای انتخاب سنگ راه پله

نوع کاربری ساختمان در انتخاب نوع سنگ راه پله، تاثیرگذار است. برای مثال اگر قصد دارید از سنگ در راه پله مکان های پر رفت و آمد از جمله ساختمان های اداری، تجاری، پزشکی، مدارس، هتل ها و سایر موارد دیگر استفاده کنید، بهتر است سنگی را انتخاب کنید که از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشد. برخی از سنگ های ساختمانی، رطوبت را جذب می کنند، از این مدل سنگ ها در فضای خارجی ساختمان ها نباید استفاده کنید. بسته به طراحی و نوع دکوراسیون محیط، سنگ انتخابی شما می تواند متفاوت باشد. امروزه انواع سنگ های ساختمانی در طرح و رنگ های متفاوت در بازار موجود هستند، شما عزیزان می توانید بر اساس سلیقه و نوع دکوراسیون ساختمان خود انواع سنگ راه پله را انتخاب کنید.

انواع سنگ راه پله

معرفی انواع سنگ راه پله

انواع سنگ های راه پله را بر اساس نوع سنگ، چیدمان و کاربری ساختمان تقسیم بندی می کنند. طراحی ساختمان ها می تواند بر روی نوع سنگ انتخابی شما تاثیر بگذارد. ارتفاع سقف، شکل و اندازه اتاق از جمله عواملی هستند که در انتخاب نوع سنگ راه پله تاثیر می گذارند. به طور کلی برای سنگ های راه پله می توانید از سنگ های دگرگون، آذرین، رسوبی و مصنوعی استفاده کنید.

1-سنگ های دگرگونی

یک سنگ دگرگون در گذر زمان و در اثر قرار گیری در فشار، گرما و مواد معدنی تشکیل می شوند. انواع سنگ های دگرگونی در نوع بافت و رنگ با یکدیگر تفاوت دارند. بهترین نمونه های سنگ های دگرگونی که برای ساخت پله های سنگی می توان استفاده کرد عبارتند از:

  • سنگ مرمر

سنگ مرمر یک نوع سنگ کریستالی شکل است که دوام و استحکام بسیار بالایی دارد. امروزه از سنگ های مرمر در ساختمان های مسکونی استفاده می شود؛ سنگ ها مرمر به خوبی می توانند با سرامیک و چوب ترکیب شوند. کفپوش های مرمر در صورت تماس با آب ممکن است لغزنده شوند. با این که سنگ های مرمر در مقایسه با سایر سنگ های ساختمانی قیمت بسیار بالایی دارند، اما به دلیل نگهداری و تمیز کردن آسان آن ها، از سنگ های مرمر در راه پله های ساختمان ها زیاد استفاده می شود.

سنک مرمر راه پله

  • تخته سنگ

تخته سنگ ها یک نوع سنگ دگرگونی است که از آن ها می توان در کفپوش های داخلی، راه پله ها و روکش های دیوار استفاده کرد. انواع تخته سنگ ها در طیف گسترده ای از بافت ها و رنگ ها در بازار موجود هستند. تخته سنگ ها در برابر آتش مقاوم هستند، این مدل سنگ رطوبت را نیز به خوبی جذب می کنند؛ از این جهت بهتر است از تخته سنگ ها بیشتر در فضای داخلی ساختمان ها استفاده کنید.

2-سنگ رسوبی

انواع سنگ های رسوبی از عناصر آلی تشکیل شده اند. بهترین نمونه های سنگ های رسوبی که برای استفاده در راه پله ها مناسب هستند عبارتند از:

  • سنگ های آهک

سنگ های آهک یکی از پرکاربردترین انواع سنگ های ساختمانی در پروژه های ساخت و ساز است. سنگ های آهک را می توان در سایز و ابعاد مورد نیاز برش داده و از آن ها در پله های ساختمان استفاده کرد. این مدل سنگ دارای ظاهری طبیعی و بسیار ظریفی هستند. سنگ های آهک نیاز به نگهداری و تعمیر کمی دارند.

سنگ آهک راه پله

  • ماسه سنگ ها

ماسه سنگ ها به صورت گسترده در سراسر جهان به عنوان مصالح ساختمانی، استفاده می شوند. اصلی ترین استفاده از ماسه سنگ ها، در فضاهای داخلی ساختمان ها و در راه پله ها است. ماسه سنگ ها قابلیت تحمل وزن های زیاد را دارند، از این جهت از آن ها می توان در مکان های پر رفت و آمد استفاده کرد.

  • سنگ های تراورتن

در معماری مدرن از سنگ های تراورتن به صورت گسترده استفاده می شود. این مدل سنگ طبیعی در دسته سنگ های آهک قرار می گیرند. امروزه سنگ های تراورتن در طیف وسیعی از رنگ های خاکستری تا قرمز مرجانی در بازار موجود هستند. در صورت وارد شدن آسیب بر روی سطح سنگ تراورتن حاجی آباد، می توان به راحتی آن ها را تعمیر و بازسازی کرد.

سنگ تراورتن راه پله

3-سنگ آذرین

یک سنگ آذرین عمدتا از طریق مواد آتشفشان مانند ماگما تشکیل می شوند. بهترین نمونه های سنگ آذرین برای استفاده در راه پله ها عبارتند از:

  • سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یکی از پرکاربردترین انواع سنگ های طبیعی مورد استفاده در ساختمان ها است. این نوع سنگ سخت، بادوام، ماندگار، مقاوم در برابر لکه هستند. انواع سنگ های گرانیت در رنگ و طرح های متفاوت در بازار موجود هستند. آن ها همچنین از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند به طوری که می توان از سنگ های گرانیت در مکان های پر رفت و آمد از جمله ساختمان های تجاری، پزشکی و مدارس نیز استفاده کرد.

  • سنگ بازالت

این مدل سنگ دارای ساختاری ریزدانه ای شکل است، آن ها به دلیل خروج گاز و مواد گدازه در گذر زمان تشکیل شده اند. این مدل سنگ در محیط های قلیایی، ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن ها تغییر نمی کند. سنگ های بازالت از تنوع رنگی بسیار بالایی برخوردار هستند.

4-سنگ مصنوعی

یک سنگ مصنوعی با مخلوط کردن پودر مرمر، رزین، رنگدانه برای تشکیل یک بلوک تشکیل می شوند. برای تبدیل آن ها به اسلب ها عملیات های مختلفی مانند برش، کالیبراسیون، سنگ زنی باید بر روی سنگ انجام شود. سنگ های مصنوعی، قیمت بسیار ارزان تری نسبت به سنگ های طبیعی دارند. در صورت ایجاد لکه بر روی سطح سنگ های مصنوعی، می توان به راحتی آن ها را پاک کرد. این نوع سنگ در برابر تغییرات دما بسیار حساس هستند، از این جهت بهتر است از آن ها در فضای خارجی ساختمان ها استفاده نکنید.

بهترین سنگ راه پله را از کجا سفارش دهیم

بهتر است سنگی را برای راه پله ساختمان ها استفاده کنید که در برابر ضربه و خوردگی بسیار مقاوم باشند، و از طرفی دیگر در صورت ایجاد لکه بر روی سنگ بتوان به راحتی آن ها را پاک کرد. اگر قصد خرید سنگ برای راه پله های ساختمان های خود را دارید، بهتر است پس از بررسی انواع سنگ های طبیعی و مصنوعی متناسب با نوع پروژه خود بهترین آن ها را خریداری کنید. رنگ سنگ راه پله ها می تواند تاثیر بسیار زیادی در بزرگتر دیده شدن فضای ساختمان ها شود، از این جهت بهتر است در زمان خرید به رنگ سنگ و میزان رگه های به کار رفته در آن ها توجه کنید. میزان کیفیت، دوام، تعداد رگه های به کار رفته در سطح سنگ و نوع رنگبندی آن بر روی قیمت فروش سنگ راه پله در مراکز فروش سنگ راه پله در اصفهان، تهران، مشهد، شیراز و سایر شهرهای دیگر کشور تاثیرگذار است.

سنگ راه پله

فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر روی تغییرات قیمت سنگ های ساختمانی، نقش دارند. عواملی از جمله نوع سنگ، نوع برش، ابعاد و ضخامت سنگ باعث تغییر قیمت سنگ راه پله در اصفهان می شود. هر چقدر مساحت و متراژ راه پله ها زیاد باشد، سنگ بیشتری در راه پله استفاده می شود؛ از این جهت هزینه نهایی پروژه ها نیز افزایش می یابد.

کلام آخر

در این مقاله درباره دلایل استفاده از سنگ برای راه پله ساختمان ها، و طریقه انتخاب بهترین آن ها به طور کامل توضیح داده شد. از انواع سنگ های ساختمانی می توانید در راه پله های فضای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده کنید. هر چقدر سطح سنگ در برابر نفوذ مایعات مقاوم تر باشد، دوام سنگ بالاتر می رود. از این جهت بهتر سنگی را برای راه پله ها استفاده کنید که قابلیت جذب مایعات آن کم باشد. در مکان های پر رفت و آمد باید از سنگی استفاده کنید که دوام و استحکام بسیار بالایی داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.